Un studiu Unesco spune că există 263 de milioane de copii care nu au frecventat cursurile unei școli primare sau secundare, iar numărul include și cele 25 de milioane de copii care nu vor intra niciodată într-o școală.
Liderii mondiali s-au înțeles anul trecut să stabilească obiective globale pentru accesul la educție, dar raportul susține că trebuiesc angajați foarte mulți profesori.
Cea mai mare problemă este în Africa subsahariană, unde este nevoie de 17 milioane de profesori. Țări precum Burundi, Republica Central Africană, Kenya, Malawi și Mozambic nu au suficiente cadre didactice, în timp ce Etiopia, Ruanda și Swaziland acoperă necesarul de profesori.
Studiul subliniază și importanța calității învățământului. În țări precum Nigeria, Ghana, Sierra Leone și Liberia, mai puțin de 60% din profesorii de școală primară au studiile necesare.
Pauline Rose, profesor de educație internațională la Universitatea Cambridge, susține că lipsa profesorilor afectează numărul de copii dintr-o sală, pe fondul creșterii populației, astfel că o clasă de școală primară ajunge să aibă peste o sută de elevi. „În țări precum Malawi sceasta este o problemă constantă, de mulți ani”, adaugă Rose.
Un acces limitat la școli s-a remarcat în țările foarte sărace sau în cele afectate de conflicte. Nigeria, Sudanul de Sud, Burkina Faso, Afghanistan, Mali și Chad sunt țările ai căror copii vor petrece cel mai puțin timp în învățământ. De asemenea, există o problemă cu salariile mici, ceea ce face ca domeniul să fie și mai puțin atractiv, în special pentru absolvenții care ar putea deveni profesori. În unele țări din Africa subsahariană, profesorii sunt plătiți foarte prost, astfel încât sunt nevoiți să aibă mai multe locuri de muncă, ceea ce afectează calitatea predării, explică Rose.
Vikas Pota, directorul unei instituții de caritate care activează în domeniul educațional, Varkey Foundation, susține și el că un salariu mai bun poate atrage mai mulți absolvenți către profesie. „O creștere a salariilor profesorilor de 10% implică a creștere de 5 până la 10% a performanței copilului”, susține Pota. Varkey Foundation a dezvoltat în Ghana un sistem de studiu interactiv la distanță și instruiește aproape 5.000 de profesori în ultimii doi ani.